10 inspiratietips voor je nieuwsbrief

Man zit met de handen in het haar, omdat hij geen inspiratie heeft.
Geen inspiratie…

Op zoek naar goede onderwerpen voor je nieuwsbrief? Het is niet altijd eenvoudig een boeiend verhaal te vertellen. Soms is het zwoegen en zweten op een schijnbaar overzichtelijk onderwerp. Writersblock? Gebrek aan inspiratie, concentratie of simpelweg chaos in je hoofd? Wij helpen je op weg.

1. Vertel over je nieuwe producten en diensten

Geef informatie over je nieuwe producten. Wat is het verhaal erachter? En wat hebben je klanten er aan? Zet er een linkje naar je website bij voor meer informatie.

2. Vertel waar je mee bezig bent

Ben je bezig met nieuwe ontwikkelingen? Nieuwe collega’s? Verhuizing achter de rug? Laat zien dat je publiek zijn wat je doet en wat actueel is in je organisatie.

3. Vertel wat je hebt bereikt

Vier je successen. Wie weet trekt het die ene twijfelende klant wel over de streep. Maar wees ook niet bang om slecht nieuws te delen. Eerlijkheid duurt het langst.

4. Schrijf over ontwikkelingen in je sector

Door het nieuws te delen uit de sector laat je zien dat je op de hoogte bent en blijft. Dit wekt vertrouwen bij klanten en je publiek.

5. Haak in op de actualiteit

Altijd leuk. Er zijn ook heel veel ‘Dagen van …’. Bij bijv. Warmetruiendag kan je wat van jezelf laten zien. Wekt sympathie.

6. Zet je klant in de spotlights

Stel jouw klant voor in een e-mail. Laat hem vertellen wie hij is, wat hij doet en waarom hij voor jou heeft gekozen. Kan in tekst, maar ook in een video op je website.

7. Zet je medewerkers in de spotlight

Wat je met een klant doet, kun je natuurlijk ook met medewerkers doen. Laat je klant maar eens persoonlijk kennismaken met die accountmanager die hij elke keer aan de telefoon krijgt. Wie is hij en wat drijft hem? Zo leert de klant jouw bedrijf beter kennen.

8. Geef iets gratis weg

Daar houden Nederlanders van. Het oog valt op het woord ‘gratis’. Dat hoeft niet perse iets tastbaars te zijn, maar het kunnen ook jouw resultaten van een onderzoek zijn of “5 manieren om een ticket van je favoriete band te bemachtigen”.

9. Stel je publiek een vraag

Heb je een vraag op je vakgebied? Laat je publiek meedenken. Je vergroot er de betrokkenheid mee. Ze krijgen het gevoel dat je er echt voor hen bent.

10. Beantwoord veelgestelde vragen

Krijg je vaak dezelfde vraag van klanten? Laat ook anderen je antwoord weten.

En als je het echt niet meer weet: Vraag het aan Google
Google (of elke andere browser) geeft suggesties weer wanneer je een zoekopdracht invult in de zoekbalk, bijvoorbeeld bij het woord bloggen.
Google geeft hier 10 suggesties waar mensen op zoeken en daar zit misschien wel een goed onderwerp voor jouw blog bij om over te schrijven. Wanneer je een letter achter “bloggen” of het woord waar jij op zoekt plaatst krijg je nog meer ideeën die relevant zijn.

Vraag ideeën aan…

Je vrienden, kennissen en familie. Wat vinden zij belangrijk wat bij jouw bedrijf past?
Je bezoekers: Wanneer je echt wilt weten waar je bezoekers over willen lezen, kun je dit natuurlijk ook aan hen vragen. Je kunt dit doen door je mailinglijst te mailen of je zou een bericht kunnen plaatsen met de vraag of zij ideeën in de comments willen plaatsen.