De geheimen van waardevolle content

Vorige week ontdekte ik in een nieuwsbrief van een poppodium een verrassend stukje muziek. Een nieuwsbrief die ik meestal na 3 seconden delete. De namen van muzikanten zeggen me niets. Vaak brengt het mij geen interessante informatie. Maar deze keer triggerde mij de link naar een muzieknummer van een nieuwe, lokale band met een bekend klinkende naam: Junior Jan Terlouw & The Nightclub. Ik werd nieuwsgierig.

Attentie, attentie, mag ik even aandacht?

We worden aan alle kanten overspoeld met informatie. Facebook, e-mail, radioberichten, Whatsapp, TV, kranten en bladen. Ons brein maakt gelukkig de afweging welke informatie, de content, we wel en welke we niet opnemen. Iedereen maakt daarin z’n eigen selecties. Wat vind ik leuk, interessant, belangrijk om te lezen, zien of te horen? Smaken verschillen. Bij het schrijven van teksten vraag ik daarom me steeds af voor wie ik schrijf en hoe ik de ontvanger van de boodschap het beste kan bereiken. Zijn het vrienden op Facebook? Of informeer ik vrijwilligers van de sportclub over een evenement? Of wil ik mijn zakelijke relaties van dienst zijn? Inspelen op hun belangen en drijfveren is essentieel. Persoonlijke en zakelijke interesses, behoeften en omstandigheden spelen een belangrijke rol bij het kiezen van aandacht.

Zorg voor content die je raakt

Vooral internetbezoekers maken razendsnel hun afwegingen. De keuze om informatie te lezen maken we binnen seconden. De eerste oogopslag is bepalend. Een titel, afbeelding of aansprekende tekst moet aantrekkelijk genoeg zijn om de aandacht vast te houden. Maak je lezer daarom nieuwsgierig! Maar welke content is aantrekkelijk voor jouw lezer en zorgt voor een hoge attentiewaarde? Met content die je raakt, inspireert en aanzet tot actie bereik je snel, effectief en op een goedkope manier je doel.

Waardevolle content voor je fanclub

De website is niet alleen meer het visitekaartje van je organisatie, maar een middel om relaties aan ons binden. Dat doe je door persoonlijke, eerlijke en pure informatie. Geen zakelijke verkooppraatjes of afstandelijke teksten. Gebruik daarom gewoon spreektaal! Eerlijk, origineel en puur. Vertel je verhaal, over je werk, wat je bezighoudt. Dat verkleint de afstand met je gesprekspartner en geeft vertrouwen. Ook online. Zo wordt je verhaal waardevol voor je relaties. Zij hebben iets aan je boodschap en jij krijgt er vertrouwen voor terug. Zo wordt je fanclub groter dan je denkt.

Aandacht leidt tot actie

Die ene seconde aandacht voor de nieuwsbrief van het poppodium was voor mij aanleiding om in actie te komen. Doorklikken naar het muziekstuk. Mijn onbewuste brein is geraakt door de melodie. Het klinkt heerlijk in mijn oren. Nu luister ik het nummer regelmatig terug en als mijn agenda het toelaat ga ik zeker naar het optreden in het najaar. Die ene aankondiging en link was voor mij het verrassende stukje content, dat mij raakte en inspireerde. Ik deel het graag met jullie. Laat je ook verrassen.

Jan Terlouw Junior & The Nightclub – Call For The Sunlight from Jan Terlouw Junior on Vimeo.